Na mene záleží! Nenechajte si vyfúknuť dokonalú doménu

Na čo myslieť a nezabudnúť pri registrácii novej domény? A čo robiť v prípade, že je tá vysnívaná už obsadená?

13.06.2023

Kto nie je na internete, ako by dnes už ani nebol. V prípade podnikateľov to platí dvojnásobne. Keď totiž potenciálni zákazníci uvidia reklamu alebo vaše meno, budú sa snažiť “vygoogliť” si podrobnejšie informácie, telefónne čísla a portfólio toho, čo ponúkate. 

Aj samotná internetová adresa (tzv. doména) už musí robiť dobrý prvý dojem. 

Rozhodne neodporúčame skúšať ušetriť pár eur mesačne a vašu firmu prezentovať prostredníctvom bezplatných webhostingov, ktoré vám ponúknu doménu v tvare názov.wordpress.com alebo názov.freehosting.net. Budete pôsobiť dojmom, že si neviete zaplatiť ani skutočne profesionálnu prezentáciu. 

Dokážete sa bez webu úplne obísť? Napríklad niektoré reštaurácie či kaviarne to skúšajú – svoje jedlo a ponuku dokážu predať napríklad prostredníctvom fotografií na Instagrame, kde si do profilu dokážu pridať aj telefónne číslo pre rezervácie stolov. 

Myslite ale na to, že Instagram nemá každý. Vlastný web vám tiež zlepší pozíciu vo vyhľadávačoch – a tú budete môcť ďalej vylepšovať tzv. SEO optimalizáciou textov a ďalšieho obsahu. Otvoríte si tiež dvere pre ďalšie rozširovanie svojich aktivít.

Čo ak otvoríte druhú prevádzku v rovnakom meste, alebo začnete ponúkať catering na rôzne eventy? Pridanie ďalšej stránky s odkazom na vašej homepage je otázkou pár minút. 

Identifikujte sa jasne a profesionálne

Navyše, Instagram tu možno nebude večne a na svoj web, ktorý bude začínať len prostou vizitkou s vašimi kontaktnými údajmi, môžete časom pridať fotografie, ďalšie podstránky alebo na ňom vybudovať e-shop, ktorý sa stane hlavným zdrojom vašich príjmov. 

Vlastná doména vám tiež dá možnosť odosielať profesionálne pôsobiace e-maily. Objednali by ste sa radšej niekomu, kto komunikuje z adresy jan.novak@zubna-ambulancia.sk, alebo johnny.n1390@gmail.com

4 tipy pri výbere vhodnej domény pre váš web

1. Nájdite to správne meno 

Výber vhodnej URL adresy je hotová alchýmia. Tie najvychytenejšie ako pneuservis.sk, lekar.sk alebo podlahy.sk, už pravdepodobne budú obsadené. 

Budete teda musieť čarovať, kombinovať pomlčky (pneuservis–košice.sk), alebo vsadiť na všeobecnejší názov – napríklad meno prevádzky namiesto popisu toho, čo vlastne robíte. Nemusí to byť na škodu. Ak máte obchod s notebookmi, možno časom začnete predávať aj smartfóny či inú elektroniku. Názov potom môže byť pre zákazníkov mätúci.

2. Koncovka .sk alebo .cz? A čo tak oboje? 

Pri výbere domény radšej myslite dopredu. Ak otvárate e-shop, ktorý časom dosiahne miliónový obrat, možno budete chcieť expandovať aj do Čiech. Možno sa oplatí doménu .cz s rovnakým názvom kúpiť už teraz, inak vám ju niekto obsadí. 

A naopak, doména s koncovkou .net alebo .com môže vyzerať lákavo, no pokiaľ cielite na slovenských zákazníkov, na rozdiel od .sk nedáva príliš zmysel. Dobre si rozmyslite aj “cool” domény typu .ai. .it alebo .io. K niektorým typom biznisov sa hodia, k iným nie. 

3. Predbehnite podvodníkov

Veľké firmy si zvyknú registrovať aj alternatívne domény, v podobe svojho mena s preklepmi. Napríklad Google vlastní aj domény Gooogle.com alebo Gogle.com. Pomáha tak pomáha ľuďom menej zdatným na internete a bráni sa tiež proti kopírovačom, ktorí by si na jeho mene chcel postaviť vlastné projekty, prípadne na ľudí útočiť formou phishingu. 

4. Zverte registráciu domény profesionálom 

Registráciu a platbu za doménu, spolu s presmerovaním DNS adries na vaše servery nemusí zvládnuť každý. 

Služba registrácie novej domény od SWANu vás celým prevedie krok po kroku, od overenia voľného názvu až po jej objednávku a správu v prípade, že sa rozhodnete pre koncovku .sk.

V prípade záujmu nás môžete kontaktovať aj e-mailom na csc@swan.sk.

© 2024 SWAN, a.s. Všetky práva sú vyhradené.