Tipy pre podnikateľov: Najkrajší darček? Zabezpečené klientské dáta

Myslieť na bezpečnosť sa oplatí. Poďakujú vám za to zákazníci aj vaše podnikanie.

12.12.2022

Na konci roka je čas sa odmeniť za tvrdo odpracované mesiace. Okrem vecí, ktoré vám urobia radosť okamžite po rozbalení, by ste však mali myslieť aj na tie, ktoré vám uľahčia spánok počas celého nasledujúceho roka 2023.

Slovenskom len nedávno prebehli správy o firme, ktorá stratila faktúry a osobné údaje desiatok tisíc zákazníkov. Znamená to PR aj biznisovú katastrofu, keďže je jasné, že poriadna časť z nich po tomto zážitku radšej prejde ku konkurencii. 

Strata dát je neodpustiteľný prešľap

Situácií, kedy môžete prísť o dôležité dáta – či už svoj web, pracovné dokumenty alebo citlivé údaje vašich zákazníkov, je pritom neúrekom.

Od fyzickej poruchy servera alebo zlyhania diskových polí, až po katastrofy typu požiar alebo zaplavená technická miestnosť od prasknutého vodovodného potrubia. Ignorovať nemôžete ani riziko vlámania a krádeže techniky z priestorov firmy. 

Celý tento výpočet pritom zahŕňa len polovicu potenciálnych problémov. Tú druhú tvorí riziko hackerských útokov, ktoré boli na vzostupe celý rok 2022. Presnejšie, podľa Cybersecurity Ventures budú podobné útoky rásť do roku 2025 až o 15 % ročne a podľa antivírusovej spoločnosti Norton sa s nimi stretla už polovica ich zákazníkov.

Firmy by si tiež mali uvedomiť, že práve oni môžu byť primárnym cieľom útočníkov. Kým bežný používateľ pri zablokovaní svojich dát ransomvérom môže mávnuť rukou a radšej preinštalovať počítač, firmy sa bez dát nepohnú a môžu viac zvažovať zaplatenie “výkupného”.

V súčasnosti však útoky na vaše dáta vôbec nemusia byť náhodné a výnimkou nie sú ani prípady, kedy si ich objednala konkurencia s cieľom poškodiť dobré meno alebo podnikanie svojich rivalov.

Tipy, ako chrániť dáta zákazníkov 

  • Vždy limitujte okruh ľudí, ktorí k nim majú prístup – a to aj u vás vo firme. Oddelenia, ktoré so zákazníkmi nevyhnutne nepracujú, nemajú žiadny dôvod na to, aby si ich vôbec mohli zobraziť alebo s nimi nejakým spôsobom nakladať. Nastavte jasné pravidlá, kto, kedy a za akých okolností môže zobrazovať jednotlivé položky.
  • Zbierajte len absolútne nevyhnutné dáta o vašich zákazníkoch. Jednak vám to ukladá zákon, ale potešíte aj samotných klientov. No a v prípade náhodného úniku, budete mať o problém menej. 
  • Dáta uchovávajte v šifrovanej podobe. Vždy. Ešte stále sa nájde priveľa prípadov, kedy sú údaje uchovávané v bežnej excelovskej tabuľke ako čistý text. Ide o vážny prešľap.
  • Pravidelne robte bezpečnostný audit, už nepoužívané údaje mažte, meňte všetky prístupové heslá a udržiavajte svoje systémy aktualizované, aj keď inštalácia updatov môže trvať nepríjemne dlho. Len tak budete precovať so technikou, ktorá má všetky bezpečnostné záplaty. 

Zverte ochranu klientskych dát odborníkom zo SWANu

SWAN Managed Security ochráni vašu sieť pred všetkými nástrahami zvonku – či už sú to vírusy, spyware, podvodné e-maily alebo DDoS útoky, ktoré môžu váš web či e-shop odstaviť v čase najväčšieho náporu zákazníkov a potenciálnych ziskov. 

Ide o komplexné riešenie, v ktorom jednotlivé segmenty vzájomne spolupracujú. Navyše, odbremení vás o akúkoľvek starostlivosť a údržbu drahého hardvéru, keďže všetko riešime za vás. 

Úplné outsourcovanie služby umožňuje vašim IT-čkárom venovať sa vlastnej práci namiesto hrozieb internetu, opráv, licencovania a servisných zmlúv. Vaša sieť pritom môže byť chránená už za niekoľko dní a to aj vrátane všetkých pobočiek vo VPN sieti.

© 2024 SWAN, a.s. Všetky práva sú vyhradené.