Ako sa brániť proti spamu vo vašej e-mailovej schránke?
Ak pravidelne využívate internetové pripojenie, udržať si vo svojej e-mailovej schránke poriadok nie je jednoduché. Takmer každá internetová stránka vás totiž pozýva na vytvorenie si samostatného konta. Kvôli diskusiám pod článkami, odoberaniu noviniek alebo obyčajnej jednorázovej objednávke z e-shopu.
Takáto registrácia je otázkou niekoľkých sekúnd. Príležitostné e-maily z nej však môžete dostávať ešte dlhé mesiace. A kľudne aj každé ráno.
Rozlúčte sa podobrom
Za väčšinu e-mailov vo vašej schránke si pravdepodobne môžete sami. Ale aj dobrovoľne prihlásené newslettrery či notifikačné správy budú len prekážať – hlavne ak ich nikto nečíta.
Slušné weby a spoločnosti by na koniec každého automaticky rozosielaného e-mailu mali vložiť odkaz s možnosťou zrušenia odosielania takejto pošty. Skúste ho pohľadať.
Pozor, odkaz nemusí byť v slovenčine. Problém takýto link nájsť by však nemali mať ani menej skúsení používatelia.
Snáď najrozšírenejší poskytovateľ e-mailových služieb – Gmail – sa vám bude snažiť pomáhať a podobné súhrny noviniek či reklamné správy skúsi zoradiť do karty Reklamy. Aj vy tam pravdepodobne nájdete poštu, po ktorej už až tak netúžite. Tak si nájdite pár minút času a pretrieďte to, čo dostávate.
Čo je spam
Ani mimoriadne otravnú poštu, na ktorej prijímanie ste sa prihlásili sami, nemôžeme označiť ako spam. Tým je až tzv. “nevyžiadaná pošta”.
Ide o správy od firiem, o ktorých ste nikdy nepočuli, podpísané ľuďmi, ktorých nepoznáte. Alebo rovno s vymyslenou identitou. Takéto správy sa snažte neotvárať. Môžu totiž obsahovať prílohy a odkazy na weby, ktorých účelom je od vás vylákať vaše údaje metódou phishingu.
obr: Wikipedia.org
Aj tu spravia moderné e-mailové služby či klienti ako Gmail, Outlook a Mozilla Thunderbird veľa práce za vás. Väčšinu z takejto pošty medzi svojimi doručenými e-mailami nikdy neuvidíte – automaticky ju totiž rozpoznajú ako nevyžiadanú a zaradia do priečinka Spam.
Gmail takúto poštu po 30 dňoch automaticky vymaže. Ak si predsa len nejaký spam nájde cestu medzi hlavnú poštu, jednoducho ho do Spamu presuňte manuálne. Algoritmus Gmailu tak naučíte, aby podobné správy už v budúcnosti filtroval sám.
Čo vraví zákon
Naša legislatíva považuje za spam ponuky komerčného charakteru, ktoré vám odosielateľ pošle bez vášho súhlasu.
Riešením podnetov na nevyžiadanú poštu sa zaoberá Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Tá pri podávaní vašej sťažnosti online vyžaduje priloženie kópií všetkých relevantných dokladov, vrátane kópie Spamu z “ktorého je zrejmé, kto je odosielateľom a prijímateľom” a, samozrejme, samotného obsahu e-mailu.
Pri nevyžiadanej pošte v angličtine však môžu byť právomoci SOI obmedzené. Odporúčame vám teda poštu jednoducho presunúť do priečinka pre nevyžiadanú poštu a nechať moderný softvér pracovať za vás.